Športovanie je pre deti cesta ako môžu vyrásť fyzicky, mentálne aj sociálne. Pritom ako sa zabávajú, formuje sa ich zmysel pre etiku, tímovú prácu a charakter. Napriek tomu mladým športovcom hrozí zranenie pri obľúbenom športe, čo im môže zabrániť v tom, aby sa mu naďalej venovali.  Tieto zranenia môžu byť akútne (napr. pri úraze) alebo spôsobené nadmerným zaťažovaním. Zranenia z preťaženia sú príčinou takmer polovice všetkých zranení pri športe medzi stredoškolákmi v USA, 3,5 mil. detí mladších ako 14 rokov za rok bolo ošetrených kvôli zraneniu pri športe. Našťastie viac ako polovica zranení detí pri športe sú predvídateľné a dá sa im preventívne vyhnúť, podľa zdroja Centra na kontrolu ochorení (STOP Sports Injuries).

Čo je zranenie z preťaženia?

Zranenie z preťaženia sa vzťahuje na zranenie, ktoré vznikne z neprerušenej opakovanej aktivity. Postihnutá časť tela nemá dostatok času na zotavenie a prispôsobenie sa zvýšenému stresu. Namiesto posilňovania rôznych tkanív ako sú šľachy, svaly a kĺby počas cvičenia, preťaženie môže zapríčiniť mikroskopické zranenia a spôsobiť zápal.  Jedným z príkladov je plavecké rameno, ktoré je jedno z bežných zranení plavcov, bolesť v ramene.

Čo spôsobuje zranenie z preťaženia?

Zranenie z preťaženia sa vyvíja postupom času a príznaky sú zo začiatku mierne. Bežnou príčinou je príliš tvrdý tréning. Medzi iné príčiny patria nesprávna technika, nedostatok vytrvalosti alebo svalov primeranej sily, chyby pri tréningu, nesprávne športové náradie, slabá stabilita, neflexibilné a nevyvážené svaly (tým sa myslí, že svaly sú buď silné a pevné alebo voľné a elastické).

Aké sú znaky zranenia z preťaženia? (Physioworks)

-opuch

-teplé na dotyk (pri odpočinku)

-začervenanie

-zhoršená funkcia určitej časti tela

-rôzne stupne nepohodlia, napr. nepohodlie počas rozcvičky, ktorý sa neskôr stratí, nepohodlie, ktoré sa počas aktivity zhoršuje

-stála bolesť

Na prevenciu zranenia by mal myslieť každý tréner a rodič.  Používanie kolenných bandáží vedie k ochrane kĺbov pred preťažením a zároveň si môžete byť istí, že vaše dieťa dostane správny odpočinok, zahriatie a dôveru povedať, keď pocíti bolesť. Deti by nemali byť nútené ku hre aj cez bolesť, pretože to môže zranenie zhoršiť, dokazuje zdroj zo STOP Sports Injuries. Je potrebné kontaktovať fyzioterapeuta – čím skôr, tým lepšie, aby stanovil diagnózu.

Ako predchádzať zraneniam z preťaženia u mladých športovcov?

Veľakrát deti povedia svojím trénerom alebo rodičom, že ich niečo bolí alebo sa necítia dobre. Inokedy to deti skrývajú. Je kľúčové dávať pozor na rôzne príznaky zranenia, napr. či neprenášajú váhu na jednu stranu tela (krívanie), majú problém so spánkom alebo sa zdá, že sú stuhnutí v kĺboch alebo svaloch.

Tipy ako ochrániť svoje dieťa pred zranením z preťaženia:

-Je dôležité, aby sa poriadne rozcvičili, zahriali pred intenzívnou aktivitou. Taktiež sa uistite, že aj schladenie po cvičení je zabezpečené.

-Technika robí veľký rozdiel. Uistite sa, že tréner pomôže vášmu dieťaťu používať správnu techniku.

-Povzbuďte vaše dieťa k tomu, aby sa sústredilo na svojho trénera a počúvalo ho.

-Umožnite detskému telu, aby sa mohlo postupne zotaviť pri zvyšujúcom sa tréningu.   Pravidlo 10% navrhuje, aby sa aktivita nezvyšovala viac ako o 10% za týždeň (rýchlosť, váha, vzdialenosť a pod. )

-Ak sa dieťa sťažuje na bolesť alebo nepohodlie, počúvajte ho pozorne!

-Používajte vhodné náradie, ktoré má správnu veľkosť pre vaše dieťa a je na úrovni hry dieťaťa. Uistite sa, že náradie pravidelne kontrolujú a nahrádzajú novým, ak je to potrebné.

-Dôležité je hydratovanie a prestávky na pitie.

-Ak bolo vaše dieťa zranené, dohliadnite, aby bolo plne rehabilitované predtým ako začne opäť cvičiť. Dieťa môže kompenzovať zranenú časť tela zvýšeným namáhaním inej časti tela. To môže opäť vyvolať ďalšie zranenie z preťaženia.

-Nabádajte dieťa, aby si oddýchlo a zotavilo sa.

-Nešpecializujte sa príliš skoro, radšej umožnite dieťaťu hrať rôzne športy počas roka, aby malo príležitosť používať rôzne svalové skupiny.

-Skúste striedať aktivity.

Inšpirujte svojho mladého športovca, aby dali všetko do niečoho, čo radi robia.

 

Zdroje:

www.rehband.com

STOP Sports Injuries, Youth Sports Injuries Statistics, dostupné na: http://www.stopsportsinjuries.org/STOP/Resources/Statistics/STOP/Resources/Statistics.aspx?hkey=24daffdf-5313-4970-a47d-ed621dfc7b9b

STOP Sports Injuries, How to prevent and spot overuse injuries in kids, (2010) dostupné na: http://www.stopsportsinjuries.org/stop/downloads/PreventAndSpotOveruseInjuries.pdf

Physioworks AU, Overuse Injuries, dostupné na:
http://physioworks.com.au/injuries-conditions-1/overuse-injuries

ZANECHAŤ ODPOVEĎ

Please enter your comment!
Please enter your name here